f0t0

[f·nul·t·nul]

×

Grønland

Fra oktober 2015 til juli 2016 har jeg i fire omgange været i Grønland i en samlet periode på mere end to måneder. Her er nogle af mine erfaringer om Grønland.

Hvornår skal man rejse til Grønland?
Lad det være sagt med det samme – man kan ikke opleve alle de fantastiske ting i Grønland på samme tidspunkt af året. Hvalsæsonen er primært i slutningen af foråret og sommeren, mens hundeslæde kun kan køres i januar til marts/april, så det er et enten-eller dilemma. Derudover ses nordlys i vinterhalvåret, mens mange fantastiske vandreruter (og overnatningssteder) kun er tilgængelige om sommeren.

Jeg foreslår, at rejse i påsken, hvor man kan få nordlys og hundeslæde eller om sommeren, hvor man kan se hvaler og vandre i store dele af Grønland. Rejser man sidst i juni/først i juli kan man også være heldig at opleve konfirmationsfesterne.

Sørg i øvrigt altid for at have indlagt lidt buffer i tidsplanen. Meget (alt?) i Grønland er vejrafhængigt og det arter sig ikke altid, så forsinkelser og aflysninger er en del af turen. Jeg havde en i uge i efteråret hvor der var overskyet hele tiden (ingen nordlys) og tre dage i træk med heldagsregn, afløst af 20 cm sne på en halv dag og så 2 timers solskin. I uge 10 blev vi fanget indendørs i to døgn på grund af snestorm og selv om sommeren kan pludselig tåge stoppe alle planer om vandrering og sejlads.

Kangerlussuaq Airport

Ilulissat
Hvorfor: Hundeslæde om vinteren, hvaler, gletcher, vandreture, udsigten
Hvis du kun skal ét sted hen i Grønland, så vælg Ilulissat. Ikke kun fordi isfjorden er på UNESCOs Verdensarvsliste, men også fordi de her er klart bedst gearet til turister. Der er rigtig mange meget forskellige ting, at kaste sig ud i, så sæt masser af penge af til oplevelser.

Eqi-gletcheren 80 km nord for Ilulissat er det mest fantastiske sted på jorden, jeg har været. Det er kun muligt at komme derop om sommeren. Sejlturen tager 5 timer hver vej og vi så mange flotte isbjerge, hvaler, en regnbue og vandfald på vejen. Båden ligger en 1 km fra gletcheren, hvorfra man kan høre og se gletcheren kælve – det er vildt! Overfor gletcheren har WoG etableret små 20 primitive hytter, hvor man kan overnatte og en café hvor man kan spise. Vi overnattede der to dage og selvom det er vildt dyrt, så er det alle pengene værd. Udover at sidde på verandaen foran hytten og nyde synet af gletcheren, så vandrede vi helt tæt på gletcheren (2,5 time hver vej) og så den oppefra. Ingen skal snyde sig selv for oplevelsen her.

Greenland Will Make You Feel Small

Vi tog med World of Greenland på en 3-4 timers hvalsafari i vandet udfor Ilulissat. Det var sidst i juni og der var rig lejlighed til at se pukkelhvaler. Det kan bestemt varmt anbefales.

Humpback whale outside Ilulissat, Greenland

I området syd for Ilulissat er der lagt 3 vandreruter ud langs med isfjorden. Vi tog dem alle på 3 forskellige dage og de er alle gode. Hvis tid og fysik tillader det, så tag den lange tur. Der er (afhængig af hvilken vej man går den) en smule klatring i enten start eller slutning, men ellers er den primært lige ud og til at finde i godt vejr.

Vi vandrede også fra Ilulissat til Oqaatsut. Den lille bygd ligger godt og vel 20 km nord for Ilulissat og der er en meget fin vandrerute, som bortset fra lige omkring lufthavnen er rigtig fint afmærket. I Oqaatsut kan man enten overnatte i telt eller på Hotel Nordlys, som i virkeligheden meget mere er et vandrehjem. Hotel Nordlys kan varmt anbefales og den lokale restaurant (imponerende nok i en bygd med 35 indbyggere) H8 er helt sikkert også et besøg værd. Vi aftalte med bestyreren af Hotel Nordlys, at han sejlede os retur til Ilulissat efter vi havde overnattet dér. Det var helt perfekt at vandre den ene dag, overnatte i fantastiske omgivelser og blive sejlet hjem dagen efter.

Man kan mange andre ting i Ilulissat, som vi ikke fik nået at prøve – fx sejle i havkajak, komme på fisketur, tage på luftsafari i propelfly og sejle midnatssejllads på isfjorden. Fra 2017 kan man også overnatte i nybyggede hytter ved Ilimanaq, hvorfra man kan vandre ind i landet og måske være heldig at se en moskusokse.

Der er mange overnatningsmuligheder i Ilulissat. Vi boede på vandrehjemmet, på Hotel Avanna og på Hotel Disko. Vandrehjemmet er den billigste overnatningsmulighed i Ilulissat, men jeg anbefaler i høj grad at vælge noget dyrere, hvor man får langt mere for pengene. Her er fx Hotel Avanna et godt alternativt. Vi havde desuden en overnatning på Hotel Disko, som er meget luksuriøst og helt fantastisk. Hvis man har råd, så er en overnatning her en oplevelse i sig selv.

Modern Igloos

Qeqertarsuaq
Hvorfor: Vandreture, flora og hvalkigning (og sommerhundeslæde)
Hovedbyen på Disko øen er Qeqertarsuag (Godhavn). Der er ikke mange organiserede tilbud til touristerne her, men der er alligevel rigtig meget at opleve. Vi sejlede med Diskoline færgen fra Ilulissat til Qeqertarsuaq og havde tre overnatninger på Panorama vandrehjemmet (som i øvrigt ikke har nogen speciel udsigt…) før vi sejlede retur.

Der er masser af gode vandreruter omkring Qeqertarsuaq – vi vandrede forbi Arktisk Station og langs med vandet ud til Kuanit den ene dag. Den anden dag vandrede i forbi Arktisk Station og ind i landet til vandfaldet ved Røde Elv. Vi så masser af pukkelhvaler ud for kysten, hver gang vi vandrede – et ret spektakulært syn fordi man både kan se dem springe og svømme på siden – det er dog relativt langt ude, så forvent ikke at få gode billeder af det (min 400mm tele kunne i hvert tilfælde ikke fange det). Til gengæld er det nemt at se den meget frodige natur, som trives på øen fordi den har mange varme kilder.

Den lokale restaurant hed Nilak, da vi var dér. Man skal bestille sin aftensmad inden kl. 14! Til gengæld fik vi så en fisk, som kokken selv havde fanget samme dag i en af nærliggende elve – og grøntsager fra supermarkedets frostafdeling. Det blev præsenteret meget ærligt og smagte himmelsk – kan varmt anbefales, især fordi det eneste alternativ er grillen, der lukker kl. 18.

Der er også mulighed for at køre sommerhundeslæde oppe på Lyngmarksbræen, men det sprang vi over – vi havde ligesom prøvet den rigtige ting i påsken.

Nuuk
Hvorfor: Moderne Grønland og kultur (også vandremuligheder og hvalkigning)
Nuuk er på mange måder en anderledes og mere moderne by end de andre i Grønland. Der er stadig mange flotte gamle huse i Myggedalen og i Kolonihavnen, men også flotte moderne byggerier med svømmehallen Malik og forsamlingshuset Katuaq i spidsen. Her kan man ofte også se udstillinger og forestillinger.

Nuuk and Sermitsiaq

Nuuk Nights

I sommerperioden arrangeres der også sejlture på fjorden, hvor man kan se hvaler, sæler og komme tæt på isen. På vores tur i efteråret så vi en sæl på isen, gik på et lille fladt isbjerg og sejlede langt op mod indlandsisen. I foråret fiskede vi efter torsk og så en havørn. Vi brugte Tupilak Travel i gågaden som arrangør af vores ture.

Man kan også besøge Qornoq med båd. Det er en gammel bygd, som nu kun er beboet om sommeren. Der udlejes privat hytter rundt omkring udenfor Nuuk, hvor man kan blive sejlet ud, overnatte en dag eller to og så blive hentet igen. I påsken havde vi to overnatninger ved Kangs Skicenter, hvor der ligger tre hytter uden el, vand og mobilsignal. Vandet får man fra den nærliggende elv (når man har gravet gennem sneen) og varmen fra gas/petrolium. Meget hyggeligt og fredfyldt.

Der er fine vandremuligheder ved Store Malene og Lille Malene. Vi gik desuden en fin tur fra Cirkussøen og rundt forbi Paradisdalen. Man kan også med fordel klatre op på Radiofjeldet ved Myggedalen, hvor der er en fantastisk 360-graders udsigt over Nuuk. I vinterperioden er der fine muligheder for at stå langrend og der er også en piste til alpin ude ved lufthavnen.

Superior Arctic View

Sisimiut
Hvorfor: Hundeslæde om vinteren.
Vi var i Sisimiut i efteråret og i foråret. I forhold til at køre hundeslæde i Kangerlussuaq, så var det klart smukkere her fordi man kommer ud og kører i baglandet med bjerge og lidt stigning og fald på ruten. Derudover var vi på det lokale museum, der er indrettet i nogle af de gamle bygninger ved kirken. Der er et fint hotel, Sømandshjemmet og en glimrende restaurant i byen. Man kan jævnligt finde gode tilbud på en forlænget weekend med afgang fra Nuuk med Sarfaq Ittuk (postbåden) – det gjorde vi i uge 42 og nød turen (men vi var også heldige med at båden ikke vippede så meget).

Sarfaq Ittuk sejler fra den sydlige del af Grønland og op til Ilulissat og retur i perioden fra april til november. Den lægger til ved en rækker byer og bygder langs vestkysten og giver en fin muligheder for at se det hele fra vandsiden. Vi så desuden også hvaler i flere omgang fra båden.

Kangaamiut, Greenland

Kangerlussuaq (Sønder Strømfjord)
Hvorfor: Hundeslæde om vinteren, moskusokser og indlandsisen
Kangerlussuaq bærer på mange måder præg af, at have været en amerikansk militærbasen. Bygningerne savner charmen fra kystbyerne og både vandremulighederne og kulturlivet er begrænset.

Du har derfor ikke set Grønland, hvis du kun har set Kangerlussuaq!

Byen er til gengæld den eneste med en landingsbane, der er lang nok til Airbus flyet fra København, så rigtig mange besøgende til Grønland kommer gennem Kangerlussuaq. Hvis man alligevel er her, så kan man komme på bustur til indlandsisen og gå på den. Det var et imponerende syn at kigge ud over indlandsisen, så det kan anbefales. Der er også mulighed for at se moskus og ren her, men sådan en tur kom jeg aldrig på. Hvis man kun skal syd på, så er det også her man bør køre hundeslæde. Normalt kører de på fjorden, men med den globale opvarmning er flere af turen blevet flyttet ud til baglandet, som er mere varieret at køre i.